Volwassenen en senior in Veghel

Conclusies

  • Er wordt multimodaal gereisd in Veghel en omgeving. Er is echter veel overlast van files en (sluip)verkeer en er lijkt nog veel ruimte in het verbeteren van alternatieven (fiets, bus) naar belangrijke bestemmingen zoals industrieterrein.

  • De P+R’s van stations Rosmalen en ’s-Hertogenbosch-Oost worden gebruikt als overstappunt.

  • Deelinitiatieven in de kleine kernen Zijtaart en Boerdonk worden benoemd als succesvol.

Aanwezigen

  • 2p Zijtaart [Gezellig en toegankelijk]

  • 1p Veghel [Bruisend en divers]

Inzichten uit het gesprek

Het reisgedrag en het gebruik van vervoermiddelen in Veghel verschilt per gespreksdeelnemer. Waar de een twee auto’s ter beschikking heeft en dit het belangrijkste vervoersmiddel is waar de meest reizen mee worden gemaakt, doet degene die in Veghel centrum woont veel op de e-bike (langere afstanden) en te voet (korte afstanden). “Reden voor de e-bike: beweging, natuur, interactie met omgeving.” Een deelnemer, bewust van zijn mobiliteitsgedrag, probeert ook wel eens samen te reizen bijvoorbeeld met collega’s, maar deze persoon stuitte hierbij op weerstand. De deelnemer denkt dat het komt omdat mensen graag hun eigen moment in de auto hebben, met eigen muziek, rijstijl. Soms is het misschien ook flexibiliteit, de combinatie met andere activiteiten op een dag.

Uit meerdere anekdotes lijkt het erop dat het gebruik van de auto in Veghel hoog is. Er is veel filevorming ook buiten spitstijden. Zo werd er met herkenning gereageerd wanneer een deelnemer de volgende situatie beschreef ‘45 minuten reizen met de auto naar de supermarkt door filevorming bij rotondes, ik was juist in de middag gegaan”. Deelnemers geven aan dat er weinig alternatieven zijn voor het reizen met de auto. En knelpunten ontstaan ook doordat er maar enkele verbindingen over het kanaal, bruggen vormen een bottleneck. Ook is er veel vertraging op de N279. In het bijzonder voor landbouwvoertuigen, die niet alle bruggen kunnen gebruiken door een verlaagde aslast. Er wordt ook benadrukt dat er overlast wordt ervaren door het vele (sluip)verkeer in de kern. Er is een zorg dat met de uitbreidingsplannen deze problematiek nog groter wordt.

Tegelijkertijd wordt in Veghel ervaren dat de busverbindingen niet altijd aansluiten bij relevante bestemmingen. Zo kan je bijvoorbeeld niet makkelijk met de bus bij de het Havenkwartier (Noordkade) komen, de loopafstand naar HOV-lijn is erg groot (800m-4km). De HOV-verbinding Veghel-Eindhoven wordt wel omschreven als een goede verbinding. Desondanks reizen meerdere deelnemers multimodaal, er wordt dan met de auto naar station ’s-Hertogenbosch-Oost of Rosmalen gereisd om vervolgens over te stappen op de trein.

Met de fiets worden korte en middellange afstanden afgelegd, bijvoorbeeld naar ’s-Hertogenbosch. Goede (parkeer)voorzieningen bij aankomst op de eindhalte of tussenhalte worden gewaardeerd, evenals goede kwaliteit van de infrastructuur en verlichting. Met betrekking tot de infrastructuur wordt echter wel opgemerkt dat daar ruimte voor verbetering is.

In het gesprek zijn ook de initiatieven van de deelauto in Zijtaart en Boerdonk benoemd. Ze worden omschreven als succesvol. Je kan dan gereden worden of de auto zelf meenemen. Hier zijn heel positieve ervaringen mee.