Gehandicapten platform Bernheze

Conclusies

  • Verbetering van toegankelijkheid in de praktijk vergoot de bereikbaarheid van voorzieningen voor mensen met een beperking.

  • Samenwerking met de doelgroep tijdens de planfase helpt bij het realiseren van een toegankelijke omgeving.

  • Het betrekken van mensen met een beperking zorgt ervoor dat in de praktijk de toegankelijkheid wordt vergoot.

Aanwezigen

  • 2p Heesch [Gezellig en toegankelijk]

  • 1p Loosbroek [Afgelegen en eigen]

  • 1p Nistelrode [Gezellig en toegankelijk]

Inzichten uit het gesprek

Drie van de vier deelnemers zijn met de auto naar het gesprek gekomen, een persoon woonachtig op 700m van het gesprek kwam met de rolstoel. Drie personen hebben zelf een handicap. Naast de deelnemer zittend in haar rolstoel, had een persoon zuurstofgebrek bij geboorte dat zorgt voor spasme in benen en een persoon heeft een stofwisselingsziekte die invloed heeft op groei. Twee van deze personen hebben een invalideparkeerkaart en één persoon heeft een passagierskaart. De vierde deelneemster heeft zelf geen handicap, ze draagt als vrijwilliger bij aan het werk van het platform.

Tijdens het gesprek zijn positieve als negatieve ervaringen met betrekking tot toegankelijkheid beschreven. Hierin wordt meermaals het verschil zichtbaar tussen een welkome, inclusieve en goed onderhouden omgeving welke rekening houdt met beperkingen van mensen ten opzichte van een omgeving met obstakels zoals trappen, slingerpaden en voet- en fietspaden in slechte staat. Maar ook de toegang tot het openbaar vervoer werd benoemd en drukte van fietsen op plekken met blinde geleide tegels kwam ter sprake. Dit laatste werd als voorbeeld genoemd tussen correcte theorie en obstakels in de praktijk.

De toegang van een voorziening en de reis hiernaartoe vraagt in Nederland heel erg veel planning en in veel gevallen ook een rechtsomkeert. De meeste positieve verhalen kwamen vanuit ervaringen in het buitenland zoals Zweden en de Verenigde Staten. Hierbij is aangegeven dat toegankelijkheid niet alleen gaat over praktische zaken, maar ook over hoe anderen gehandicapten behandelen.

“Als je er met een rolstoel komt, moet je al een beetje slalommen. Mobiele mensen kunnen rechtdoor, maar wie minder mobiel is, moet rechtsaf. Het voelt bijna alsof je via de achterkant naar binnen wordt geleid.”

Tijdens het reizen wordt de invalide parkeerkaart als positief ervaren. Een parkeerplaats dichtbij bestemming maakt het voor deelnemers mogelijk een bestemming te bezoeken, zonder zou dit niet mogelijk zijn. De parkeerpilot in ’s-Hertogenbosch wordt ook als erg waardevol benoemd. Aan de hand van een app is het mogelijk te zien waar er invalide parkeerplaatsen zijn. Het geeft in real-time de beschikbaarheid weer. De deelnemers zijn ook

In het gesprek is ook de samenwerking voor verbetering van toegankelijkheid benoemd. Een positief voorbeeld was een samenwerking met een gemeente bij herinrichting van wegen. Na veel overlast van slechte voet- en fietspaden is er gezamenlijk tot een oplossing gekomen om diep wortelende bomen terug te planten. Daartegenover staat echter ook dat samenwerking kan worden verbeterd. Het Platform voor gehandicapten in Bernheze geeft de wens aan vaker mee te kunnen en willen denken. Hiervoor zijn ze onder andere gestart met het samenwerken met de Katholieke Bond van Ouderen (KBO).