Laaggeletterden/ mensen die deelnemen aan de taallessen
Conclusies
-
Complexiteit van een reis en de informatievoorziening weerhoudt personen van het gebruik van het openbaar vervoer.
-
Licht elektrische voertuigen (scootmobiel, e-bike) zorgen voor vrijheid ook op grotere afstanden en zijn minder complex.
-
Een hulpvraag stellen/hulp ontvangen lijkt geen barrière te vormen voor deze personen.
Aanwezigen
-
2p Cuijk [Bruisend en divers]
-
1p buitengebied Cuijk [Buitengebied]Conclusies
Inzichten uit het gesprek
Het reisgedrag en behoefte van de drie deelnemers in deze doelgroep varieert. Waar de ene persoon weinig en lokaal reist, trekt een ander er wat vaker op uit. Alleen zijn ze naar eigen beleving onafhankelijk in hun mobiliteit met de auto, e-fiets of scootmobiel. Voor een ziekenhuisbezoek zijn alle deelnemers eerder samen met hun familie met de auto gereisd. Eén persoon verplaatst zich recreatief met paard en wagen. Deze persoon reisde in zijn werkende leven met collega’s samen naar locatie (Bouwsector).
Er wordt weinig tot geen gebruik gemaakt van de busverbindingen. Er wordt aangegeven dat reizen met eigen vervoermiddelen (auto, e-bike en scootmobiel) makkelijker is, ook voor reizen buiten Cuijk zoals Boxmeer en tot aan Duitsland (~15km). De bus is minder direct, de omroep van haltes zijn niet altijd duidelijk en de deelnemers weten niet waar de bus heen rijdt. Zo werd tijdens het groepsgesprek opgezocht of er een bus naar het ziekenhuis gaat. Een persoon, zonder rijbewijs (maar met e-bike) reist incidenteel met de trein, bestemming Leeuwarden werd benoemd. Daarbij werd aangegeven dat het OV zonder korting erg duur is. Eén persoon heeft een keer gebruik gemaakt van de Zonnebus. Op de vraag hoe hij weet van het bestaan van de Zonnebus, antwoordt hij dat hij de bus een keer heeft zien rijden, bij de halte het telefoonnummer heeft gezien en dit telefoonnummer heeft gebeld.
De drie personen volgen taalles voor lezen en schrijven. Twee personen hebben geen computer en zijn minder digitaal vaardig, daarbij worden ze ondersteund door familie. Deze deelnemers geven aan dat reizen van nu een stuk moeilijker is, waarbij de apps en dergelijke een drempel vormen. Maar ook binnen de bebouwde kom van Cuijk is het niet zo makkelijk iets te vinden. De persoon die wel digitaal vaardig is, zet chatGTP in om duidelijke informatie te ontvangen.
Deelnemers geven aan dat het belangrijk is dat er een plek is om vragen te stellen (bijv. voor een bezoek aan het ziekenhuis of de gemeente voor het aanvragen van een paspoort). Daarbij werd ook de organisatie Sociom genoemd voor advies over huur- en zorgtoeslag.
“Met mijn scootmobiel kan ik komen waar ik wil". “Nu heb ik een elektrische fiets en kan daar grote afstanden mee afleggen.” “Het is belangrijk dat er een plek is om vragen te stellen, bijvoorbeeld wanneer ik naar het ziekenhuis ga of naar het gemeentehuis moet”