Jeugd, volwassenen en senioren in Gassel
Conclusies
-
Voor korte afstanden en recreatieve doeleinden is er de voorkeur om te lopen of te fietsen. Voor langere afstanden wordt structureel het openbaar vervoer of de auto gebruikt.
-
Reizen met de bus vanuit Gassel wordt als tijdrovend ervaren en biedt minder mogelijkheden, vooral 's avonds. Ook is niet iedereen bekend met de OV-chipkaart of het inchecken met de bankpas.
-
Senioren maken zich zorgen over hun mobiliteit en zelfstandigheid als ze geen auto meer kunnen rijden. Sommigen ervaren al beperkingen in de avonduren door slecht zicht, met name ‘s avonds.
-
Er is een wens voor meer voorzieningen, zoals een supermarkt, om de leefbaarheid te verbeteren.
-
Initiatieven zoals de voorzorgcirkel van Sociom en Welzijn ouderen Grave bieden ondersteuning, maar niet iedereen is hiervan op de hoogte.
Aanwezigen
10p uit Gassel [afgelegen en divers]
Inzichten uit het gesprek
In Gassel hebben er twee gesprekken plaats gevonden, elk met 5 personen. Een persoon is met de fiets naar het groepsgesprek gekomen, alle andere deelnemers te voet. Voor kortere afstanden en recreatieve doeleinden wordt door deze personen meestal gelopen of gefietst. Een enkeling fietst ook verder, zo reist een gespreksdeelnemer voor werk met de fiets naar Nijmegen (20 km). Voor langere afstanden wordt vaak het openbaar vervoer en/of de auto gebruikt.
Reizen met het openbaar vervoer wordt met name gedaan voor recreatieve doeleinden: uitjes en vakanties. Met name de trein wordt als een prettige manier van reizen ervaren. De verbinding via Grave naar Nijmegen is vanuit Gassel omschreven als goed. De bus daarentegen biedt minder mogelijkheden. Reizen met de bus vanuit Gassel vraagt veel meer tijd dan reizen met de auto en doordat de bus ’s avonds laat niet meer rijdt biedt dit niet altijd een mogelijkheid. “Anderhalf uur i.p.v. 35 minuten”. Er zijn ook deelnemers die niet weten hoe ze met het openbaar vervoer reizen. Daarbij wordt de betaling als eerste drempel genoemd. Niet iedereen is bekend de OV-chipkaart of weet niet dat je met de bankpas kan inchecken.
De auto biedt mensen flexibiliteit, echter geven enkele deelnemers ook aan dat ze proberen niet afhankelijk te zijn van de auto. Met het oog op de toekomst is er bij een groot deel van de senior deelnemers de zorg voor een beperking van mobiliteit, zelfstandigheid en een sociaal en kleurrijk leven wanneer men geen auto kan rijden. Sommige deelnemers ervaren dit momenteel in de avonduren; beperkt zicht in het donker weerhoudt mensen van auto rijden en het ondernemen van activiteiten. Sommige inwoners durven niet meer te rijden, de bus heeft dan voor sommige de voorkeur. Anderen vragen om hulp in hun sociale netwerk, dit gebeurt echter alleen voor noodzakelijke reizen, zoals een bezoek aan het ziekenhuis en niet voor bijvoorbeeld sociale activiteiten. De hulpvraag stellen wordt als vervelend ervaren, door de chauffeur te vergoeden wordt dit enigszins makkelijker, echter het gevoel van afhankelijk zijn van anderen wordt als zeer onprettig ervaren. Zelfstandigheid en autonomie worden gewaardeerd. Een deelnemer reist om deze reden heel bewust af en toe de bus, zodat hij voorbereidt is om op deze wijze te reizen wanneer autorijden niet meer mogelijk of wenselijk is.
“Gassel is een dorp waar iedereen voor elkaar klaarstaat. Het wordt een probleem als je structureel hier een beroep op moet doen.”
De zorg om langer zelfstandig te blijven wonen uit zich tijdens de gesprekken ook in relatie tot de leefbaarheid van de kern en het bereiken van essentiële voorzieningen of sociale activiteiten. Tijdens de gesprekken geven sommige mensen aan te kijken naar andere woonomgevingen, met gelijkgestemden in een omgeving met meer voorzieningen. Anderen blijven liever zo lang mogelijk thuis wonen, of in ieder geval in de dezelfde kern. Een hoger voorzieningenniveau, zo wordt de wens voor een supermarkt uitgesproken, maakt het makkelijker in kernen te blijven wonen. Daarnaast wordt aangegeven “Voorzieningen zijn belangrijk in dorpen voor leven in de brouwerij’.
In Gassel zijn meerdere initiatieven om mensen te ondersteunen, onder andere op het gebied van mobiliteit. De voorzorgcirkel van Sociom zorgt voor ondersteuning in de buurt en inwoners kunnen ook terecht bij Welzijn ouderen Grave. Niet iedereen is bekend met deze initiatieven, er wordt wel interesse geuit. In het gesprek is informatievoorziening en bewustwording van reismogelijkheden besproken. Hierbij wordt aangegeven dat het vooral belangrijk is dat het leuk is. Daarnaast hebben sommige deelnemers de verwachting niet genoeg kennis te hebben om mee te komen met digitale ontwikkelingen en dit steeds moeilijker wordt.
“Er worden weleens bijeenkomsten georganiseerd om ouderen te informeren hierover, maar hiervoor is geen animo. Ze komen wel voor de gezelligheid.”