Jongvolwassene, volwassenen en senioren in Vierlingsbeek

Conclusies

  • De treinverbinding is een belangrijke dienstverlening. Met informatievoorziening, beheer van de kwaliteit en sturing op normen en waarden van reizigers, gericht op volwassenen en senioren, kan dit verder worden benut.

  • Reizen met de auto op langere afstanden en de fiets op korte tot middellange afstanden biedt mensen flexibiliteit en zelfstandigheid.

  • Er is behoefte aan verbinding met Brainportregio Eindhoven.

  • Er zijn zorgen over mobiliteit wanneer men niet meer zelfstandig kan reizen.

Aanwezigen

  • 8p uit Vierlingsbeek [Gezellig en toegankelijk]

  • 1p uit Groeningen [Verbonden en mobiel]

  • 1p uit Overloon [Gezellig en toegankelijk]

Inzichten uit het gesprek

De meeste deelnemers zijn met de fiets of te voet gekomen. Vierlingsbeekenaren en een inwoner uit Overloon zijn met de gewone fiets, te voet en een inwoner uit Groeningen met de elektrische fiets. Voor één inwoner maakte dit gesprek uit van een ketenreis en kon met iemand meerijden.

De treinverbinding tussen Nijmegen en Venlo wordt als zeer waardevol omschreven. Richting Nijmegen is het erg makkelijk. Treinreizen naar Eindhoven (overstap Blerick) komen niet ter sprake, terwijl er wel een behoefte wordt geuit voor een goede verbinding naar Eindhoven. Een aantal deelnemers maakte hier zelf veel gebruik van. Ook de mogelijkheid die het biedt voor jongeren en jongvolwassenen uit het dorp en bezoekers is zeer positief. Het treinstation ligt iets uit de kern, maar de afstand voor de reis naar het station toe wordt niet als een barrière ervaren. Het gevoel van onveiligheid dat hierdoor ontstaat wel, met name ’s avonds. Dit gevoel wordt versterkt doordat sociale normen en waarden niet worden nageleefd in de trein. Zo is algemeen bekend dat er veel wordt zwart gereisd en er asociaal gedrag plaats vindt. De treinen worden ook als onhygiënisch ervaren: “Ze zijn vaak erg vies, ook in de ochtend”. Ten tijde van stakingen, wat iets van alle generaties blijkt te zijn, wordt er onderwijs gemist.

De Buurtbus is kort ter sprake gekomen, evenals de Zonnebus. De meeste gesprekdeelnemers wisten hier niets tot weinig over.

De (elektrische) fiets wordt door alle deelnemers gebruikt, met name voor reizen binnen Vierlingsbeek en van en naar omliggende kernen. Eenieder voelt zich “op dit moment fit genoeg” om te fietsen. Het wordt als een gemakkelijk vervoermiddel ervaren waarmee men flexibiliteit en zelfstandigheid heeft. De kwaliteit van de fietsverbindingen worden niet als positief omschreven, hier is ruimte voor verbetering.

Ook reizen met de auto wordt als positief ervaren. “Je bent vanuit hier [Vierlingsbeek] zo op de A73”. De ontsluiting naar Eindhoven kan worden verbeterd. Je moet of omrijden via Venlo of binnendoor via Deurne. Gebruik van de auto biedt een aanzienlijke mate van vrijheid voor veel deelnemers. Het bespaart tijd en geeft de zekerheid van vervoer. Volwassenen en senioren waarderen dit erg en de jongvolwassene kijkt uit naar het rijbewijs en eigen auto.

Voor recreatieve en culturele activiteiten wordt aangegeven dat niet iedereen de auto niet altijd wilt gebruiken. Met name ’s avonds wanneer het zicht slechter is of men een drankje wil drinken. Er wordt ervaren dat er niet altijd goede alternatieven zijn richting Noord-Limburg. Er wordt een wens om een taxi te kunnen bellen geuit. Deze dienstverlening is er al lang niet meer richting Vierlingsbeek.

Tijdens het gesprek kwam ook ter sprake dat er zorgen zijn over de vrijheid en deelname aan de samenleving wanneer men niet (meer) zelf kan reizen, met de fiets, auto of trein. Anekdotes zijn gedeeld over tijdelijke afhankelijkheid van anderen door medische situaties. Daarnaast zijn er zorgen over de toekomst en mobiliteit bij ouder worden. Er is angst voor lichamelijke achteruitgang. Door een aantal wordt mogelijke afhankelijkheid van het openbaar vervoer als problematisch ervaren en als ingewikkeld omschreven. Initiatieven als de voorzorgcirkel in samenwerking met Sociom en het initiatief “Automaatje” worden als positief omschreven.