Jongeren, volwassenen en senioren in Olland

Conclusies

  • De flexibiliteit en zelfstandigheid die de auto biedt wordt gewaardeerd.

  • Het Sprinter-treinstation (Boxtel, 8km), kan beter worden benut door optimalisering van verbindingen met bus en fiets.

  • Mobiliteitsinitiatieven vanuit het sterke sociale netwerk kunnen worden ondersteund en versterkt door middel van informatievoorziening, pilots of infrastructuur.

Aanwezigen

  • 10p uit Olland [Verbonden en mobiel]

Inzichten uit het gesprek

Iedereen is te voet naar de focusgroep gekomen. Langere afstanden worden met de auto, fiets of buurtbus gedaan, dit verschilt per deelnemer. De deelnemers zijn over het algemeen positief over wonen in Olland, het is voor de aanwezigen een bewuste keuze hier te wonen. De kern Olland wordt beschreven als een rijke kern, een jonge kern met weinig vergrijzing en een kern met een sterk sociaal netwerk.

“Olland ligt midden tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven, eigenlijk apart is dat er niks [geen openbaarvervoer] zit”.

Tijdens het gesprek wordt benoemd dat een perceptie van alles met de auto doen sterk leeft in Olland. De flexibiliteit en zelfstandigheid die de auto biedt wordt gewaardeerd. Uit de verhalen van de deelnemers blijkt ook dat andere vervoerswijzen regelmatig worden gekozen. Daarbij worden wel meer drempels en barrières ervaren.

In algemene zin de kwaliteit en de verlichting van fietspaden beschreven als barrière. Een verbetering maakt het mogelijk dat er voor meerdere reizen de fiets of brommer gebruikt kunnen worden, in het specifiek voor het bereiken van het station en de sportvelden.

Mensen in Olland maken regelmatig gebruik van het station in Boxtel. De busverbinding naar het treinstation is beperkt. Op een vroeg tijdstip en in het weekend, rijdt de buurtbus niet en kan daar geen gebruik van worden gemaakt. Vanwege de veiligheid op fietspaden (kwaliteit en verlichting) wordt dan voor het voortransport de auto gebruikt. Uit de opmerkingen over het openbaar vervoer blijkt dat dit als complex wordt ervaren. Het is onvoldoende duidelijk hoe je van het OV gebruikt maakt “OV-regels verschillen regelmatig, het is onduidelijk”.

Vooral voor de jongere deelnemers zijn de beperkte tijden wanneer er van het OV gebruik wordt gemaakt een probleem. Zij hebben de busverbinding nodig om op tijd op school of studie te komen. Er is een anekdote beschreven dat mensen in Olland op elkaar letten, zoals wanneer “een student een lift ontving toen hij de bus gemist had”. Tijdens het gesprek ontstond een idee van een carpool initiatief naar een treinstation of richting een grote stad. De Dorpsraad van Olland wil met plezier bijdragen aan het verkennen van mogelijkheden voor jongeren om vaker met inwoners mee te rijden.

Tijdens het gesprek werd ook het concept van de deelauto besproken. In het gebruik worden nog wel belemmeringen gezien met betrekking tot de flexibiliteit en beschikbaarheid.

Verder blijkt uit de verhalen in Olland het sterk sociale karakter. Als mensen (tijdelijk) niet meer kunnen rijden is er niet direct een angst dat men niet meer mee kan doen aan de samenleving. De hulpvraag stellen lijkt geen drempel. Ook wordt er betreft eenzaamheid en financiële zaken veel geregeld. De deelnemers gaven aan dat de bekendheid van mogelijkheden zoals Ommekaar nog verder vergroot mogen worden.